Remont drogi gminnej nr 250318W Zaorze - Łady od km 0+000,00 do km 3+720,00
Gmina Czerwin przystąpiła do realizacji zadania pn. „Remont drogi gminnej nr 250318W Zaorze-Łady od km 0+000,00 do km 3+720,00”, dofinansowanego z ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wartość zadania po przetargu wyniosła 1 575 783,48 złotych, w tym dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 1 049 971,63 złotych.
Wykonawcą zostało Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Spółka Akcyjna, ul. Przytorowa 24, 16-400 Suwałki. W ramach zadania zostanie przeprowadzony remont drogi na terenie gminy Czerwin nr 250318W relacji Zaorze-Łady na odcinku od km 0+000,00 do km 3+720,00.
Droga objęta zamierzeniem inwestycyjnym ‐ robotami remontowymi, przebiega w terenie o rozproszonej zabudowie jednorodzinnej, zapewnia dojazd do użytków rolnych oraz gruntów leśnych. Droga łączy się na początku opracowania z drogą gminną o naw. bitumicznej natomiast koniec opracowania stanowi połączenie z drogą powiatową nr 2563W o nawierzchni bitumicznej. Nawierzchnia bitumiczna jezdni drogi gminnej objętej opracowaniem posiada zły stan techniczny, nie ma właściwego profilu poprzecznego i podłużnego co utrudnia sprawne i płynne odwodnienie jezdni, a istniejące pobocza gruntowe są zaniżone lub zawyżone w stosunku do krawędzi jezdni bitumicznej, co powoduje utrudnienia spływu wody z jezdni i zagraża bezpieczeństwu ruchu pojazdów. Wykonanie prac remontowych obejmujących naprawę lokalnych uszkodzeń warstwy bitumicznej i konstrukcji podbudowy jezdni i wykonanie nowej warstwy bitumicznej nawierzchni jezdni wraz z uzupełnieniem poboczy kruszywem naturalnym lub ścięciem nadmiaru poboczy wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników ruchu oraz na komfort przejazdu, a także przedłuży okres użytkowania nawierzchni jezdni bez konieczności wykonywania prac utrzymaniowych.
Realizowany remont drogi gminnej będzie obejmował remont istniejącej nawierzchni bitumicznej wraz z poboczami gruntowymi. Przebieg drogi nie ulegnie zmianie. Długość odcinka objętego opracowaniem wynosi 3720 m. Na odcinkach jezdni bitumicznej posiadającej spękania siatkowe i ubytki warstwy bitumicznej do podbudowy oraz w miejscach uszkodzenia spowodowanego przez korzenie drzew zaprojektowano rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi (podbudowy wraz z nawierzchnią bitumiczną oraz odtworzenie warstw konstrukcyjnych). Istniejące pobocza gruntowe zostaną ścięte do poziomu nowej nawierzchni bitumicznej lub uzupełnione w miejscach zaniżonych w stosunku do krawędzi jezdni kruszywem naturalnym ‐ łamanym.